Korkade bortförklaringar...

Jag har precis kollat på Gränsvakterna i Australien. Törs man verkligen åka dit? Klart man gör det, med jisses vad folk åker dit i tullen för diverse saker samt vilka undanflykter de kommer med. Ta t.ex de som smugglar droger, där hundarna plockar ut dem ur kön efter en markering om misstänka droger. Då får de frågan, "är det du som packat denna väska". Majoriteten svarar ju då naturligtvis nej eftersom de vet vad som finns i väskan. Man får höra undanflykter som "en okänd person gav mig den och bad mig överlämna den till hans kusins mosters mormor ", "nej jag har inte packat väskan och vet inte heller vem som har gjort det", "nej jag hittade väskan "osv. Den ena dumma förklaringen efter den andra. Ibland blir man riktigt förvånad över hur folk tänker. Har du gjort något så korkat som att försöka smuggla droger ,stå för det när du åker fast. Varför försöker komma med dumma undanflykter som bara låter löjliga, det här är ju något du får räkna med kan hända när man ger sig in på den kriminella vägen. Nu finns det antagligen personer som faktiskt korkat nog tagit emot en väska av en ytlig bekant/okänd person i löfte om att lämna över den till en påhittad släkting, sånt kan ju faktiskt hända. Men då är frågan hur korkad är då inte personen som tar emot väskan utan att tänka till lite extra först.

Jag är väldigt imponerad över tulltjänstemännens sätt att få fram information. Ta killen som var med idag t ex som hundarna hade markerat hans mobil och neccesär och man fann spår av kokain. Tulltjänstemannen ställde först frågan om han tagit droger eller fraktade droger. Killen sa naturligtvis nej till båda. Fick återigen frågan om han tagit droger någon gång och killen svarade att det var väldigt länge sedan och att han nu slutat med det. Tulltjänstemannen ställde massa frågor som tillslut resulterade i att killen erkände att han tagit kokain 2-3 dagar tidigare och att han var tillfälligt inflyttad i en lägenhet där det springer massa människor och där det utnyttjas en del droger. En massa undanflykter och förklaringar. Som de sa på programmet att ta droger i sig kan de inte göra något åt och han får fortfarande komma in i landet, men hade han haft droger på sig hade det varit tvärstopp och åtal som väntat. Efter att de gått igenom packningen och kroppsvisiterat mannen fick han äntligen gå då de inte hittade några droger. Ja jag vet faktiskt inte längre vad jag ville komma med detta, men frågan är varför han inte svarade kort och gott ja jag har tagit droger för si och så länge sedan istället för att dra ut på något de ändå lyckas dra ur dem. Om han inte fraktade droger så hade han ju inget att dölja.

Det är inte bara droger som stoppas i tullen, som inte får komma in i Australien utan även matvaror, potpurri, torkade löv, djur osv. Väldigt starka restriktioner och det kan man ju förstå med tanke på vilka katastrofala följder det kan få för deras flora om någon form av smitta förs in i landet.

Jag har väldigt länge velat åka till Australien och någon gång ska jag förverkliga den drömmen. Vore så faschinerade att få vandra runt och titta på den vackra miljön, se historika platser, simma med tigerhajar och en massa mer. Finns så otroligt mycket att se och göra. Det enda som kan kvitta är alla giftiga spindlar och ormar.... *burr* de tycker jag inte om. Haha... tänk vad mycket bilder jag skulle ta om jag åkte dit =)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0