Mina projekt samt mina laster...

Jag har precis gjort mig av med en del av mitt liv.... Kan man skriva så? Jag har ju projekt rensning hemma under semestern. Finns ju naturligtvis roligare sätt att spendera sin semester på, men detta är så nyttigt att få rensa ut och slänga saker som man längre inte använder och som bara står och skräpar helt i onödan. Tar upp plats.

Jag är en samlare, tyvärr, men det försöker jag råda bot på nu. Jag samlar på det mesta. Inte på frimärken, porslinsfigurer, mynt osv som man kanske i normala fall tänker på när man hör ordet samlare. Jag är en samlare av skräp =) Låt mig förklara, jag har massvis med kläder som jag inte använder mig utav. Som bara ligger i förvaringslådor, garderober och byråer. Kläder som jag sparar för att jag kanske behöver dem någon gång. Därför har dessa kläder överlevt många utrensnings försök. Men inte denna, för nu  ska jag börja mitt nya mer organiserade liv. Jag har kastat en del kläder och gjort iordning ett antal kassar med kläder som ska skänkas till bättre behövande. Jag vill inte att kläderna ska säljas vidare, utan de ska direkt gå till de behövande. Jag sparar på papper t ex, en massa onödiga papper som inte är värt att spara. Ta t ex gamla gratulationskort, julkort, kärleksbrev och kort från ex osv. Varför sparar man på dem? Visst kan det vara roligt att spara något speciellt kort som medför minnen, som har någon rolig personlig text som är värt att spara. Varför allt annat? Jag förstår inte varför jag behållit sådana saker, jag tittar ju aldrig på dem. Och vad det gäller gamla brev och kort från ex, visst det var lite roligt att läsa igenom dem en sista gång men det är ju ett liv jag lämnat, ett liv jag valt att gå ifrån som jag inte ville leva längre. Varför behålla sådana saker som bara tar plats. Jag har ju ett nytt liv nu. Jag behåller ljusa minnen kvar i mitt minne och hjärta, men allt annat som tar plats i mitt hem det åker bort. Sparar ni på gamla kärleksbrev osv?
Har även rensat ur en del papper och sparat det bara viktigaste som rör ekonomi, anställningar osv. Allt ska hamna i pärmar istället för mappar som tidigare. Jag sparar på en miljon recept i lösa pappersblad. Tanken har alltid från början varit att jag ska sammanställa dem i pärmar och skriva ner de recept jag gillar bäst i en speciell bok. Jag har hittils under alla år lyckats få tid att fylla en pärm som snart trillar sönder av trycket samt lyckats skriva ner ett par recept. Detta under 6-8år. Jag tar mig ju aldrig tiden att sitta och organisera upp det. Så de flesta recepten har rykt, sparat en del som jag nu kommer sätta in i en pärm. Nu finns det ju också en massa sidor där man kan spara recept på webben och det är ju faktiskt bättre, tar aldrig plats hemma =)

Jag samlar på ljushållare/stakar. Har hur många som helst. De flesta ligger förpackade i lådor i förrådet, har några framme naturligtvis eftersom jag älskat att tända ljus. Jag älskar allt som har med inredning att göra och köper därmed och sparar en massa saker. Har massvis med grejer som jag köpt men ej hunnit ha framme. Jag brukar byta dekorationer i vardagsrummet 4ggr per år, har ett set för varje årstid. Ibland råkar jag, någon annan på besök eller katterna riva ner någon prydnad, krukor osv. Då får jag för mig att jag ska laga den. Lägger den i ett skåp tills jag får tid att sätta mig ner och fixa det. Ett halvår senare har fortfarande inget hänt och sakerna tar bara plats. Därför har jag nu gjort min mor väldigt stolt genom att ha fixat en låda med kross som ska slängas, för lets face it jag kommer aldrig fixa det. Min mamma tycker att jag sparar på för tok mycket saker och hon har rätt.

Jag sparar på skönlitteratur och kokböcker, men har fått lära mig att minska på inköpen. Har köpt en massa böcker de senaste 2-3 åren som jag ännu inte hunnit läsa för att jag inte tar mig tiden. Dessa ska jag naturligtvis inte slänga utan istället när jag är färdigt med detta projekt avsätta mig tid för att läsa i höst.

Tror inte jag har någon mer onödig samlar plåga. Jag börjar faktiskt lära mig =) bättre sent än aldrig. Så numera har jag börjat införa lite andra rutiner i mitt liv. Nu ska jag sluta med samlandet av onödiga prylar. Förrutom inredningsdetaljer förstås, någon addiction måste man ju få ha =D Däremot ska jag införa en gammal regel jag haft igen. Köper jag en ny inredningsdetalj måste jag göra mig av med en annan.

Ett annat sätt att få lite mer ordning i mitt liv är att dels börja matplanera igen. Börja veckohandla samt skriva en matlista vad jag ska laga under veckan. Jag besöker matbutiken var varannan dag vilket resulterar i onödiga inköp. Sen sparar man tid på att ha dessa listor. Sen har jag gjort en städlista för varje dag i veckan som inte är helt färdig än. Förut har jag städat på olika dagar, men ska försöka få lite mer ordning på det. Lättare att upprätthålla ordningen hemma.

Idag har mamma varit här och hjälpt mig lite i städandet. Hon är så otroligt godhjärtad den kvinnan. Skönt att få lite sällskap, äta lite ihop och snacka lite strunt mellan varven. Vi fick undan en hel del. =)

Nej nu ska jag ta en paus för dagen. Om det går som planerat ska jag måla om min walking closet imorgon. Hoppas det iallafall =D



Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0