Sunt förnuft och folkvett

Människor upphör aldrig att förvåna en annan. Ibland får jag klia mig riktigt ordentligt i huvudet för att komma underfund med hur människor, eller ja hur vissa människor är funtade. Det jag snackar om är socialt folkvett, alltså vett och etikett. Sunt förnuft.... kort o gott. Sitter och iakttar och lyssnar en hel del på jobbet nu när vi fått en massa sommarvikarier. Vissa av dem sköter sig galant, en o en annan funderar man på vad som egentligen försigår i skallen på dem. Man hör de mest korkade kommentarer, idéer och komplett ologiska förklaringar och lösningar. Ja jag vet, de är nya och kan inte allt, det förväntar jag mig inte heller. Men folkvett, man tilltalar inte kunder hursomhelst, man rapar inte i kunders närvaro, man förnedrar inte kunder och seriöst använd normalt språk och inte uttryck som "dude" till en kund..... jisses.... En annan sak jag reagerat över är hur en "ny" försöker rätta en "gammal" i jobbet, skrattretande. Det vore skillnad om den "nya" hade rätt, men så var inte fallet. Rätta för guds skull inte en kollega eller ifrågasatt när du själv bara haft en 4dagars utbildning i ditt yrke när kollegan suttit i flera år. Som att skjuta sig själv i foten....

Jaja.... snart behöver jag inte bry mig längre, nu är det bara 2 dagar kvar till semestern =) Sen när jag kommit tillbaka har de säkerligen hunnit lärt sig tillräckligt mycket att sådana här situationer inte uppstår.

Nackdelen med att gå på semester nu är att M och jag inte har samtidigt. När jag kommer tillbaka drar både hon och S fyra veckor =( Det blir jag och grabbarna som får leva rövare istället ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0