Äntligen hemma =)

Då så, då var semestern avklarad. Talesättet stämmer så väl, borta bra men hemma bäst. Har varit en vecka nere på Österlen och det har verkligen varit jättetrevligt. Dock är det skönt att komma hem, få sova i sin egen säng. Saknat mina missar, datorn, min bil.... åhh.... so nice. Jätte jätte jätteskönt att vara hemma. Nu tänkte jag bara ta det lugnt och imorgon tar jag all tvätt från veckan. På måndag börjar verkligheten och jobbet igen =( Har dock sparat en sisådär åtta semesterdagar så jag har lite kvar jag kan ta ut senare.

Vad har jag gjort på min semester då?

Vi for ner på lördagen till Lövestad, ligger nere i Skåne ca 2mil (eller nåt) från Tomelilla, resan var på runt 50 mil. Vi  kom ner ganska sent på kvällen så vi åkte till boendet direkt och packade in alla saker. Sen fanns det en pizzeria öppen så vi fick lite mat i oss. Boendet kallades stuga, men jag tyckte mer det var som en lägenhet. Den "satt" ihop med bostadshuset till de som hyrde ut. Hon hade även en lokal i samma hus med solarie, nagelvård mm. Stugan var fin, stod en vas med rosor och en flaska vin som en välkommen gåva. På baksidan hade vi en terass där man kunde sitta både ute och äta samt på den inglasade balkongen. Baksidan var en innergård som var mycket väl planerad. Den fanns en liten porlande vatten "installation", massa växter och en stor inbyggd grill.

Söndagen spenderade vi genom att åka och titta på Ale stenar som ligger vid Kåseberga. Det är Sveriges största bevarade skeppsättning som består av 59 resta stenblock  som formar en stor skeppsform. Olika teorier har funnits angående Ale stenar, men de tror bland annat att den kan ha fungerat som en solkalender. Platsen ligger högt uppe på en klippa. Man hade en otroligt havsutsikt därifrån. Synd att det var mulet den dagen. Efter Ale stenar for vi in till Ystad för att kolla in stadslivet. Tyvärr kom jordens regnskur som varade resten av dagen så vi åt lite i Ystad och for sedan tillbaka till Lövestad.

  

Dagarna som gick efter det spenderade vi på olika sätt. Bilen var vårt färdsätt så vi åkte nerifrån ena änden av Österlen till den andra. Vi såg bland annat Glimmingehus som är Nordens bäst bevarade medeltida borg. Den började man bygga 1499 men var inte färdigställd förens runt 1505 om jag inte minns helt fel. Borgen var väldigt rolig att se även om jag själv inte lockades av att bo där =) Det är ju dock en del av vår historia liksom allt annat jag sett på min semester. Historia som är väldigt intressant att ha sett. Det man läser och ha läst blir mer verkligt. Häftigt att lägga handen på en sådan gammal byggnad och få höra dess historia.  Bilden nedan visar Glimmingehus samt vallgraven som gick runt. Bilden efter visar stora allrummet där den danske riddaren Jens Holgersen Ulfstrand höll hov. Viktiga män som samlades runt mittpelaren och drack mjöd eller vad nu bägaren innehöll på den tiden. Den tredje bilden visar ett trappsteg där man kunde dra bort mittendelen och överraska fienden med ett nackskott =) Borgen var full med olika skrymslen där man kunde hålla fienden borta. Den sista bilden är tagen från jungfrurummet. Sägen säger att bakom denna tavla finns en jungfru inmurad. Sticker man in handen i hålet brevid kan man känna hennes långa gyllende hår....

                 

En annan dag for vi till Kiviksgraven som är en lämning från bronsåldern. Sveriges största bronsåldersgrav, 3000 år gammal med en  diameter på hela 75 meter. Jäkla många stenar, en massa mördarsniglar, men roligt att se. Inne i graven finns det målningar kvar på stora stenblock.

           


Vi hann även med en tur till Kiviks Musteri där man tillverkar en hel del olika produkter, men till största delen äppeljuicer osv. Man fick provsmaka årets äppelmust, sen blev det att handla med lite olika dryckesprodukter från shoppen som inte säljs i vanliga butiker.



Vi tog även en tripp till Sandhammaren, en enormt lång strand men riktigt finkornig sand. Fick med lite sand hem som jag tänkte använda till mina ljusfat. Det var riktigt fridfullt att få strosa runt på stranden, känna sanden mellan tårna, vinden, samt höra vågorna slå in mot stranden. Det är en mäktigt samt rogivande känsla.

           


Mitt intryck av Skåne är stora bokskogar samt många öppna fält med olika grödor, spannmål, sockerbetor, majsfält, potatisfält. Något jag gillade mycket var bokskogarna, träden är verkligen speciella och berättar en historia i sig. Vi gick igenom naturreservatet vid Stenshuvud. Charmigt, men en bit att gå.

           


Vi gick runt och strosade i en massa olika städer, Simrishamn, Kivik, Tomelilla, Lövestad, Ystad, Kristianstad, Åhus mfl. Vi tog tåget till Malmö och sedan ett annat tåg vidare till Köpenhamn. Där åt vi gott och gick runt och strosade lite. Inga större eskapader. Vi gick igenom slottsparken, såg slottet, kikade i affärer, åt en jättegod lunch. Det blev en del shopping på olika orter, köpte ett par väskor, linne, lite inredning till hemmet, en massa pärlor. Jag började göra halsband för lite mer än en månad sedan, så nu införskaffade jag lite mer pärlor. Jag gjorde en del halsband därnere på kvällarna, rogivande om man inte hade något annat att göra. Lövestad var inte så stort =)

Vi åt ute för det mesta, en kväll grillade vi och drack gott rödvin till, en annan kväll gjorde vi lyxbaguetter efter ha köpt lite kräftröra, samt hårda mackor med rökt makrill från ett rökeri i någon av hamnarna vi besökte.

Det var en trevlig semester och roligt att få se Skåne. Vi hade tur med vädret. De hade varnat för regn hela veckan. Det var på söndagen som det var värst annars småregnade det bara och vi hade mycket sol.

Nej nu ska jag försöka hitta resten av mina missar så jag får gosa med dem. Saknat dem så =)

M over and out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0